martin-en-eveline-naar-de-bosrand.reismee.nl

Dag 6 met prut

Ja hoor, vandaag gaat het gebeuren: de tocht langs het Baronnenlijntje! We gaan niet al te vroeg weg, uiteraard gaat Mart eerst even naar de hei met de camera, en ik start op mijn gemak de dag op met de krant en het ontbijt. Krant lezen op de nieuwe tablet gaat werkelijk gesmeerd, ik kan niet anders zeggen.

Mart heeft z'n tijd nogal nodig, want vandaag gaat Bram samen met dochter Lisanne de mantelpijp ingraven zodat de campinggasten komende zomer ook allemaal kunnen genieten van de glasvezel. En daar moet Mart natuurlijk even bij kijken! Maar juist op het moment als ik denk, dan eet je maar kouwe pap, komt hij binnen. Terwijl ik de catering voor de reis bij elkaar zoek, gaat Mart de fietsen op de auto zetten. Tegen half 11 vertrekken we. Tomtom staat op vermijd snelwegen, dus we hebben een mooie route. Net op een cruciaal punt in Vierhouten zegt Tom: doe het zelf maar, waardoor we via een zandpad het bos in gaan. Dat is de route naar Epe, ja schat, maar wel de fietsroute. Maakt niet uit, we komen er wel. Na een cross country, we missen de vier bij vier, komen we aan het eind van de zandweg en is er alleen nog maar fietspad. Nu is onze Renate (de naam van onze auto) wel slank in de taille, maar dat gaan we toch maar niet doen. Dus hobbelen we de hele zandweg weer af. Ik kreeg ernstige neigingen om dat toepasselijke lied van een karretje op de zandweg te gaan zingen, maar ik kon me beheersen. Gelukkig besloot Tom, na een toespraakje van Mart, om ons toch maar weer  te helpen, en kwamen we, via een verharde weg, alsnog in Epe aan. Vlak bij het eindpunt, en dus het beginpunt van de fietsroute, een mooie parkeerplaats achter de Jumbo. Alles van en uit de auto gehaald en op de fiets naar het startpunt. Ik draai als eerste de parkeerplaats af en rijd de straat uit, boem, zo tegen een kringloopwinkel aan. Als of ik het wist! Hij was gesloten,  maar voor de winkel een bordje met Stationsstraat. Nou, we waren dus warm, en ja hoor, aan het eind van de straat het eerste bordje al met een trein er op, en een mooie pijl die de goeie richting aan gaf.

Eenmaal buiten Epe zaten we gelijk op het oude spoor. Een mooie route weer, in Heerde een bakkie gedaan bij het (voormalige) postkantoor, en door op het oude spoor. Bij de molen van Wapenveld begon het te regenen, gelukkig konden we schuilen onder de hooikap, en aten we gelijk maar de meegebrachte flensjes op. Droog, dus weer verder. Maar droog bleek niet zo droog, dus bij de fabriek van Euroma, waar het heerlijk kruidig rook, onder het afdak de regenkleding aangetrokken. Jullie snappen het al, toen werd het minder nat. Droog zal ik het niet noemen.

We moesten daar sowieso afslaan, richting IJssel. Waarbij we het Apeldoornse kanaal moesten oversteken. De regen had een buiig karakter zeggen ze dan zo mooi bij het weerbericht. Alleen, wij fietsen met de bui mee leek het wel. Of de bui met ons, dat kan ook. Enfin, de pakken hielden ons droog. Naar later bleek, hielden ze ons ook schoon. Want de boeren zijn de mais aan het binnen halen, veel prut dus op de wegen, en de auto's die langs ons reden, zorgden voor voldoende modderspatten. Onze fietsen zijn niet meer de kleur die ze normaal hebben, de nieuwe kleurserie van zowel Qwic als Victoria heet MUD. Zo ook onze regenkleding, die is nu lichtbruin i.p.v. Blauw. Aan de Ijsseldijk diverse kraampjes met fruit, dus de fietstassen raakten weer aardig vol. We zagen ook nog de nieuwe waterwerken, die bedoeld zijn om het overtollige water op te vangen, zodat er geen overstromingen meer zijn op plaatsen waar dat heel slecht uitkomt. Wat ook wel grappig was, is dat we op de dijk, dan weer in Overijssel, dan weer in Gelderland waren. We hadden een internationale tocht, zeg maar.

Via Oene kwamen we weer in Epe aan, waar onze trouwe Renate op ons stond te wachten. Bij de Jumbo, als dank voor het parkeren, nog wat te drinken gehaald, en dan weer terug naar huis via de landelijke route.

Bram en Lisanne waren al aardig opgeschoten met de mantelpijp, wat wel logisch is, ze hadden fantastische hulp van de 2 jonge camping poezen!

Na de boerenkool kwamen er helikopters over, Mart er achter aan met de camera, en die heeft nog wat leuke plaatjes geschoten. Die dingen komen hier zo laag over, dat ze bijna de boerenkool van je bord blazen!

Maar afwachten wat het weer morgen doet, en dan pas plannen maken. Zaterdag wordt er redelijk weer voorspeld, dus in ieder geval naar de rommelmarkt in Staverden, dat is hier hèt evenement, vooral beroemd vanwege de snert die je daar kunt kopen. En naar Nunspeet naar de boerenlanddag. (en dan door naar Krommenie)

marja

prima dagje gehad zo te lezen en genoeg mee gemaakt en die boerenkool en hij smaakt gelukkig. en nu lekker droog en alles weer in de juiste kleur?????