martin-en-eveline-naar-de-bosrand.reismee.nl

Dag 7

Hoenderloo

Op naar Hoenderloo vandaag! Rondje van zo'n 55 km, je moet er wat voor over hebben om een echte ijs van Co in Hoenderloo te eten!

We vertrokken rond half 10, een keurige tijd. Gelijk de korte broek aan, wel nog een vestje/trui. Die konden al snel uit, het was heerlijk weer. Ng even een pechpauze, de Qwic had last van een afgelopen ketting. Daar heeft ie wel vaker last van, gelukkig was de fietsenmaker ook mee ;), zo ook de vochtige doekjes......

De eerste stop was bij Assel, het oude koninklijke stationnetje. Lekker bakkie koffie, en ik, doe eens gek op de laatste vakantiedag, een cappuccino. Vandaar richting Hoog Buurlo. Het heet daar niet voor niets Hoog, het was een aardig klimmetje. Op zo'n moment ben je toch blij met je ondersteuning. Bij de schaapskooi aangekomen van Hoog Buurlo, moesten de zonnebrillen er aan te pas komen. Dwars over de hei en de zandverstuiving, wat is Nederland toch prachtig! Dit is genieten op z'n best!

En daar zagen we Hoenderloo liggen, op naar Co. Het ijs is zo beroemd, dat er bij binnenrijden van het dorp, al bordjes staan met pijlen naar IJs van Co. Het liep tegen 12 uur, en het was er nog rustig. Wij vonden dat we dit keer wel een ijsje met verse aardbeien en slagroom hadden verdiend, nu Mart z'n AOW krijgt, kan dat er wel vanaf. We hebben zitten smullen, Mart moest mij wel helpen, kreeg niet al het ijs op. Maar dat deed hij met liefde.

Daarna beraadslagen over de terugweg. Daar wij geen van beiden langs de grote weg wilden, die langs het Nationaal Park gaat, bleef er niet veel anders over dan het eerste stuk terug te rijden, en dan na de hei afslaan. Er leiden niet veel wegen naar Hoenderloo, blijkt nu. Zo gezegd zo gedaan, en waar de hei ophoudt en het bos begint, dus vlak voor onze afslag, staat een bankje met een magnifiek uitzicht. De bank kwam net vrij, dus daar hebben we onze lunch genuttigd. Althans, het soepje, voor brood was nog geen plaats! De route voerde ons langs radio Kootwijk, het blijft een imponerend gebouw. Vlak voor de we A1 over zouden steken hebben we ons brood gegeten, (het ijs was nu voldoende gezakt), en op naar Garderen. Ik wilde nog even langs de molen, maar die bleek op vrijdag gesloten te zijn. Dan maar naar huis, en genieten van het mooie weer in een luie stoel.

Dat hebben we gedaan, grote pot thee binnen handbereik, mooi boek, wat wil je nog meer?

We hopen morgen nog naar de bijendag te gaan bij de schaapskooi, maar we horen al dat er diverse activiteiten hier in de buurt zijn afgelast, omdat er morgen slecht weer wordt verwacht.

Enfin, we zien het vanzelf wel, we moeten toch eerst alles inpakken en het huisje schoonmaken, voor we vertrekken. En dan zijn we zaterdag 28 september gewoon weer hier terug!

Jellien

Bedankt voor de vakantieverhaaltjes; ze waren leuk om te lezen!