martin-en-eveline-naar-de-bosrand.reismee.nl

Dag 5,

Markt in Putten

De woensdagmarkt in Putten is een begrip in de hele omgeving hier, men komt zelfs met bussen vol er naar toe, hebben wij vanmorgen gehoord.

Toen wij op pad gingen zag het er wel zonnig uit, maar we moesten toch nog wel een jasje aan doen in het bos. In Putten zelf was het echter heerlijk, en konden de jassen in de fietstas. Over de markt geslenterd, nog wat leuke bandjes gekocht bij de fournituren kraam, die hier toch wel meer keuze heeft dan in Wormerveer. Daarna koffie gedronken bij “Ons Plekje” een bijzondere lunchroom. Ze hebben daar bijzondere mensen werken. We zaten op het voor-terrasje, daar zijn 3 tafeltjes, en het idee is, dat je daar telkens met z'n 2-en tegenover elkaar aan plaats neemt. Wij zaten naast elkaar, omdat een ander echtpaar naast elkaar wilde zitten. Toen aan het derde tafeltje de 2 dames de stoelen naast elkaar zetten, zodat ze beiden in de zon konden zitten, was de maat voor onze ober vol, hij vertrok weer naar binnen met de kopjes koffie. Gelukkig kwam z'n begeleidster mee terug om de zaak in goede banen te leiden. Toen ik ging betalen werden we bedankt voor ons geduld. Tsja, dat is nu eenmaal de charme, als je daar niet van houdt, moet je niet naar een bijzondere lunchroom gaan, maar naar de Hema!

Weer terug bij de fietsen, ben ik even yoghurt gaan halen, en een paar lekkere broodjes, terwijl Mart heerlijk in het zonnetje zat. Broodjes opgegeten, en als jullie goed naar de foto kijken, zul je begrijpen dat we daarna allebei moesten plassen ;) .

Op naar de Pollekamp, om bessen te plukken. Wat was het daar druk! En wat een heerlijk weer om bessen te plukken, we liepen inmiddels in ons t-shirt. We kregen allebei een emmertje, daar kon ongeveer 4 kg in, ik had voor de jam ongeveer 1 ½ kg nodig, dus we moesten allebei een flinke bodem plukken. Nou, dat ging als de gesmeerde bliksem zeg, ik denk dat we nog geen half uurtje hebben geplukt. Na weging bleek het 1,8 kg te zijn, geen punt, hebben we nog wat te snoepen. Kleindochter Sara zou hier denk ik helemaal gelukkig worden, zoveel blauwe bessen! En je mocht gerust ook wat snoepen werd er gezegd. We hadden 2 plastic soepbussen (van m'n werk) mee genomen om de bessen veilig te vervoeren. Met een leuke route naar huis, want nu was er werk aan de winkel! Op de markt hadden we nog een grote zak tuinbomen gescoord, de laatste van dit seizoen, dus die moesten worden gedopt.

Mart naar z'n mandje, en ik heb eerst in het zonnetje de bonen gedopt, je kon wel merken dat het de laatste waren, maar er zaten ruim voldoende goeie bij om een flinke portie te verkrijgen voor de maaltijd. Daarna aan de jam. De keukendeur wagenwijd open, voor frisse lucht, en ook die klus was al snel klaar, zelfs de afwas gedaan.

Tijd voor een boek en de korte broek, en in het zonnetje zitten! Na Mart's dutje nog een rondje gefietst om te kijken of er aardappelen te koop waren. Helaas niet, maar wel een mooi rondje gemaakt. Weer terug is Mart nog snel naar het dorp gegaan om een kopietje voor me te maken, ik had een knutselwerkje mee, maar het patroon wat ik moet uitknippen staat achterop de beschrijving, dus dat kan ik niet gebruiken. Ik ben ondertussen gaan koken, en toen hij terug was, hebben we weer een heerlijk advocaatje genomen als aperitief. Gesmuld van de tuinboontjes, voor toe kwark met blauwe bessen, kortom, we komen hier echt niets te kort.

Morgen gaan we naar Barneveld, het weerbericht voorspeld typisch Barneveld's weer: kans op een bui. We zullen wel zien, nemen in ieder geval regenkleding mee!